Läckö Vänner Projekt

Cykelväg till Läckö slott

2024-05-02:

FORTSATT FÖRSTUDIE OM LÄCKÖLEDENS HÅLLBARA UTVECKLING

Till vår stora glädje har Grevillis fond beviljat Läckö Vänner fortsatt stöd för kompletterande förstudie under 2024 med 70 000 kronor. Med förstudien 2023 som bas och som överlämnats vid årsskiftet till Lidköpings kommun för genomförande, ska denna fortsatta förstudie utmynna i två konkreta förädlingar av den föreslagna hållbara Läcköleden via Spiken till Läckö. Allt i syfte att öka tillgängligheten för såväl besökare som ortsbor:

  1. Utröna förutsättningarna för att ordna en alternativ cykelled från Kålland till Kållandsö via de la Gardies raka lina från slottet till fastlandet samt en solcellsdriven och självstyrande cykelfärja under cykelsäsongen över sundet till Läcköledens anslutning vid Öboängen.
  2. Knyta samman alla övriga cykel- och vandringsleder på Kållandsö med den föreslagna Läcköleden som ”huvudled”. Allt för att utveckla en hållbar cykelturism och destination, som fördelas i geografin och över tid under cykelsäsongen.

Vi har idag 2 maj på Naturum satt igång årets projekt med samma personliga koncept och  styr- respektive projektgrupp som ifjol. Se vidare slutrapport för 2023 ovan!

Vill du veta mera?
Så här tänker vi oss förstudien under 2024

Vill du själv komma med inspel och förslag, kontakta gärna mig som projektledare från Läckö Vänner:
Carl Henrik Ohlsson 0708-71 70 70


 

2023-12-20:

REDOVISNING AV FÖRSTUDIE 2023 OM NY CYKELLED TILL LÄCKÖ

Syfte och bakgrund

Intresset för cykelturism ökar snabbt. Inom Västsverige har särskilt Skaraborg utpekats som lämpligt för utvecklingen av cykelturismen. Vänerleden är nu invigd, liksom ett flertal andra cykelleder i Skaraborg. Lidköpings kommun har i sin översiktsplan visat på behovet av en cykelväg från där den nu slutar i Tolsjö vid avfarten till Öboängen, via Ullersbro, till Spiken och slutligen Läckö.

Dock är hela Kållandsö och den nu föreslagna cykelvägen ut till Läckö en vit fläck, som gör att cykeltrafikanter får ta sig ut i konkurrens med all motorburen trafik på en mycket hårt trafikerad lokalväg. Säkerhetsriskerna är stora och det finns ej heller särskild ”blå-ljusväg” etablerad. Denna utryckningsväg skulle kunna användas vid olycksfall där det vid evenemang och tider med högt besökstryck gör att vanliga vägarna till Läckö respektive Spiken blir oframkomlig. Befolkningsunderlaget har ständigt ökat, såväl av bofast befolkning som sommargäster. Detta leder till ett ökat behov av att använda cykel i större utsträckning såväl till och från arbetet som till och från besöksmål, för att uppfylla såväl lokala som globala hållbarhetsmål.

Bakgrundsmaterial finns även framtaget, framförallt i följande skrifter:

  • ”Idéstudie cykelled till Läckö” genomförd av Biosfärområde Vänerskärgården med Kinnekulle i samarbete med Trafikverket och Lidköpings kommun.
  • ”Cykelvägen Tolsjö-Läckös roll för utveckling av cykelturism och besöksnäringen i Destination Läckö-Kinnekulle” av dess vd Anna Ohlin Ek.

Mål

Målsättningen har varit att snarast skapa kraftsamling för genomförandet av en hållbar och säker cykelled, som planeras ”nedifrån och upp” utifrån lokalbefolkningen och dess besöksmåls behov och önskemål, liksom ”utifrån och in” med start att göra cykelled blåljusanpassad mellan Läckö och Spiken först, för att därefter fortsätta cykelleden mellan Spiken till Ullersbro och befintligt brofäste, för att slutligen färdigställa cykelleden mellan Ullersbro och till befintlig cykelled vid Tolsjö samt därifrån in till Kronocampingen, där den nyligen invigda Vänerleden passerar. Allt med målsättningen att det lokala förankringsarbetet ska kunna vara klart 2023 för att efter det tillsammans med kommunen på sikt möjliggöra en cykelhuvudled ut till Läckö snarast möjligt.

Aktiviteter

Alla aktiviteter har skett i samverkan med de lokala intressenter som finns, med Läckö Vänner som katalysator och projektledare bland intressenterna samt Kållandsöföreningen som utförare av beslutade aktiviteter:

  • Förankrat samt ansökt om medel från Grevilli fond, som tacksamt beviljats med 80 000 kronor till denna förstudie
  • Organiserat en strategisk styrgrupp, samt en operativ projektgrupp för förstudien, som närmare beskrivs under rubriken resurser nedan.
  • Deltagit vid Lidköpings kommuns landsbygdsråd i Otterstads församlingshem 26 november med cirka 60 deltagare, där vår förstudie fick göra en halvtimmas presentation med frågestund.
  • Anordnat flera lokala och enskilda möten med markägare där för- och nackdelar med olika sträckningar belyses
  • Uppsökande verksamhet i syfte att få stöd av markägare och övriga intressenter om vald sträckning samt föreslå lösningar som säkerställer drift och underhåll av cykelvägen över tid.
  • Dialog med kommunens ansvariga tjänstemän i syfte att beräkna och välja det mest hushållande och långsiktigt hållbara cykelledsalternativet
  • Motsvarande dialog i samklang med kommunen, till ansvariga tjänstemän på Länsstyrelsens tillståndsenhet och naturvårdsenhet samt Trafikverket i samma syfte som punkten ovan
  • Samråd med Vänerleden och Turistrådet Västsverige samt Visit Skaraborg.
  • Dialog med tänkbara finansiärer/sponsorer av delar och helheten till denna cykelled

Avgränsning för detta projekt är att inget av ovanstående lokala arbete som utförs annars hade kunnat göras av och/ eller bekostas av kommunen eller annat offentligt organ. Referens om detta är chef strategisk planering Tora Gustafsson Lidköpings kommun samt vd Anna Ohlin Ek Destinationsbolaget Läckö-Kinnekulle, som intygat att så ej skett.

Resurser

Personella och organisatoriska:

  • Övergripande projektledare har Carl Henrik Ohlsson från Läckö Vänners styrelse varit.
  • Ekonomiskt ansvarig har kassör Ingrid Johnsson, Läckö Vänners styrelse varit.
  • Ansvarig för dialoger med markägare och lokalbefolkningen har stigfinnarna Greger Ulleryd och Kenneth Holgersson utsedda av Kållandsöföreningen varit.
  • Styrgruppen har bestått av Petter Nordgren ordförande i Kållandsöföreningen samt Kenneth Holgersson och Greger Ulleryd från Kållandsöföreningen, vd Jan Malmgren Läckö Slott, Dennis Tomazic/ Andrea Milakovic från Lidköpings kommun, Carolina Hellström destionationsutvecklare från Destinationsbolaget Läckö- Kinnekulle, samt Håkan Ekesbo och Carl Henrik Ohlsson från Läckö Vänners styrelse.
  • Projektgrupp har bestått av Kenneth Holgersson, Greger Ulleryd, Carolina Hellström samt Carl Henrik Ohlsson som projektledare.

Ekonomiska:

Vi sökte 100 000 kr och beviljades 80 000 kronor, vilket ledde till en revidering av budgeten, som sedan hållits enligt separat redovisning. Detta tack vare mycket ideellt arbete och hushållande med resurser av projektgruppen samt gratis stöd från flera intressenter bl a Lidköpings kommun, Västergötlands Turistråd, Vänerleden samt Götene Grävtjänst. Konkreta arbetsinsatserna för projektledaren och stigfinnarna har tillsammans uppgått till ca 250 timmar för genomförandet av förstudien.

Materiella:

Inga speciella materiella resurser har tagits i anspråk eller inköpts till förstudien.

Resultat

Målsättningen har varit att snarast skapa kraftsamling för genomförandet av en hållbar och säker cykelled, som planeras ”nedifrån och upp” utifrån lokalbefolkningen och dess besöksmåls behov och önskemål, liksom ”utifrån och in” benämnd Läcköleden. Allt med målsättningen att det lokala förankringsarbetet i förstudien 2023 ska ligga till grund för den fortsatta förstudien 2024 med att knyta ihop denna ”huvudled” till övriga cykel- och gångvägar på Kålland samt Kållandsö för utveckling av hållbart transportsystem. Tillsammans ska dessa båda förstudier ligga till grund för genomförandet förhoppningsvis under 2025. Därmed kan vi konstatera med tillfredsställelse att uppsatta målsättningar infriats med råge och förstudien har drivits med positivt och stort engagemang såväl från lokalbefolkningen och markägare som berörda tjänstemän och förstudiens organisation!

Läcköledens dragning framgår av nedanstående kartbild för helheten. För ytterligare information om detaljerna och ev inspel, kontakta gärna projektledaren enligt nedanstående kontaktuppgifter.

Projektgruppen har även identifierat och samlat redovisat alla relevanta fakta för varje fastighet som berörs av den tänkta satsningen till den huvudman som utses. Slutligen har alla de vägval som av olika anledningar valts bort även redovisats för att de inte ska bli bortglömda för all framtid.

Tidsplan

Förstudien har hållit sin tidsplan och redovisar på detta sätt till intressenterna genomförd förstudie 2023 per årsskiftet. Ny ansökan om fortsatt förstudie 2024 enligt motsvarande plan som första förstudien i syfte att hållbart och säkert knyta ihop Läcköleden som huvudled, med befintliga cykel- och vandringsleder på Kålland och Kållandsö, har inlämnats till Grevillis fond före årsskiftet för beslut under våren 2024.

Enligt uppdrag från Läckö Vänners styrelse

Carl Henrik Ohlsson/ projektledare

0708-717070